piątek, 13 lutego 2015

Tofucznica. Przepis podstawowy.



Tofucznica to klasyk gatunku. Robię ją odkąd przeszłam na weganizm, przygotowuję ją od początku prowadzenia tego bloga. Pojawiła się tu już w 2009 roku w wersji z porem, pieczarkami i pomidorami. Za to bez soli Kala Namak, o której wówczas nie miałam bladego pojęcia, choć już od kilku lat stosuję ją z powodzeniem w roślinnych majonezach, pastach bezjajecznych, omletach i oczywiście tłucznicach. 
Jesienią minionego roku zaproponowałam Wam wersję z dynią Hokkaido, która jest przepyszna, ale niestety dyni pod rękę zawsze nie mamy, więc nie jest to przepis uniwersalny.
Najlepsze tofucznice wychodzą mi, kiedy robię je ot tak - na oko. Bardzo trudno jest spisać przepis, który będzie na tyle idealny, aby przypasować każdemu i zachwycić nim odmienne przecież podniebienia i gusta. 
Dlatego dziś wysyłam w przestrzeń internetu wersję podstawową. Nie ma tu ani grzybów (pieczarek, kurek, boczniaków), ani warzyw, takich jak cukinie, pomidory czy papryka. Nie ma tu szpinaku, jarmużu czy kolendry. Nie ma też awokado, dyni, bakłażana i bazylii. 
Tofucznica jest prosta, niewymagająca i pyszna sama w sobie. Co do niej dodacie do Wasza sprawa. Możecie zjeść ją tak, jak ja - ze szczypiorkiem. Możecie dodać wymienione przeze mnie wyżej składniki. Od wyboru do koloru. Niemniej - SMACZNEGO! 



Składniki :

  • 1 biała, średniej wielkości cebula, obrana i pokrojona w piórka 
  • 250 g tofu naturalnego 
  • 1/4-1/2 łyżeczki czarnej soli Kala Namak
  • 1/4-1/2 łyżeczki kurkumy 
  • 1 łyżka płatków drożdżowych 
  • świeżo mielony pieprz 
  • 3 łyżki oleju z pestek winogron 
  • 2 łyżki wody 
  • posiekany szczypiorek, pomidory, pieczywo do podania 
Tofu rozdrobnij widelcem lub przy pomocy praski do ziemniaków. Wymieszaj z czarną solą i odstaw. Na patelni rozgrzej olej. Wrzuć cebulę i zeszklij. Następnie wsyp kurkumę i wymieszaj. Smaż razem przez około 1-2 minuty, mieszając i uważając, aby się nie przypaliła. Wlej 2 łyżki wody i podgrzewaj chwilę, aby nadmiar odparował. Wsyp tofu z solą Kala Namak i wymieszaj dokładnie. Tak, aby nabrało żółtej barwy. Smaż razem z cebulką przez 2-3 minuty, mieszając raz po raz. Na koniec wsyp płatki drożdżowe i porządnie wymieszaj. Smaż koleje 2-3 minuty. Przypraw do smaku świeżo mielonym pieprzem. Podawaj ze świeżymi warzywami, pełnoziarnistym pieczywem, posypane szczypiorkiem


11 komentarzy:

  1. uwielbiam , uwielbiam i...uwielbiam :) A zdjecia takie śliczne , apetyczne Maddy*

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Pracuję nad tym i obiecuję, że będzie jeszcze lepiej ;)

      Usuń
  3. ja uwielbiam tofucznicę, ale właśnie nigdy nie jadłam jej z czarną solą, bo jakoś trudno mi ją zdobyć i chyba najlepiej będzie jak zakupię przez Internet ;)
    świetne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czarną sól chyba rzeczywiście najprościej nabyć przez internet ;)

      Usuń
  4. Chodzi mi po głowie tofucznica już od jakiegoś czasu. Ciągle zapominam kupić sól Kala Namak :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. teoretycznie możesz przygotować ze zwykłą solą, ale ta czarna zdecydowanie poprawi walory smakowe. Ntomiast Kala Namak z reguły sprzedawana jest w Polsce w internecie w kg opakowaniach, więc jak już Ci się ją uda zakupić to na długo nie będziesz musiała troszczyć się o jej zapas. :) Pozdrawiam.:)

      Usuń
  5. A ja konsekwentnie tak jak nigdy nie jadłam jajecznicy tak też do tofucznicy zabieram się jak "pies do jeża", ale chyba trzeba będzie w końcu wypróbować ;D

    OdpowiedzUsuń
  6. Kat Lisek no co ty jajecznica to super sprawa. Oczywiście nie ma co przeginać z tym daniem tak jak z każdym. Tofucznica to pierwsze słyszę, ale mam zamiar spróbować, ponieważ może być to naprawdę coś dobrego. Przepis naprawdę mi się spodobał i mam zamiar go w niedługim czasie wypróbować.

    OdpowiedzUsuń