piątek, 11 grudnia 2009

PIERNICZKI BABCI MARTY.





Wiem, że jest już troszkę późno na ich pieczenie, bo najlepiej uczynić to jeszcze w listopadzie lub z początkiem grudnia, ale ja niestety wtedy nie za bardzo miałam na to czasu. Szukanie przepisu na wegańskie pierniczki w sieci jest bez sensu, bo zazwyczaj są to przepisy na jakieś tam korzenne ciastka, których smak nijak się ma do oryginału. Dlatego ja postanowiłam stanąć na wysokości zadania i opracować przepis na wegańskie pierniczki, bez jajek, masła, mleka, na bazie przepisu mojej babci. Właściwie wystarczyło zastąpić jaja roztworem z mleka sojowego i mąki groszkowej, miód miodem sztucznym lub syropem klonowym i użyć wegańskiej margaryny. Ciasto to nie należy do najprostszych na świecie, bo łatwo spalić karmelizujący się cukier, ale naprawdę warto się troszkę wysilić, aby uzyskać efektowne pierniczki.



Składniki:
  • 1 kg mąki pszennej (+ ew.około szklanka do podsypywania przy ugniataniu i wałkowaniu, jeżeli ciasto się zbyt lepi)
  • 1/2 kg cukru
  • 250 g wegańskiej margaryny
  • ok 150 g golden syrup ( złoty syrop)
  • 1 szklanka mleka sojowego +4 łyżki maki groszkowej (u mnie z cieciorki) - wymieszane trzepaczką w osobnej miseczce
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 łyżeczki kakao lub karobu
  • 2 paczki przyprawy piernikowej ( dobrej jakości lub około 4-6 łyżek domowej przyprawy) 
W małej miseczce roztrzepać mleko z mąką groszkową. W dużej misce wymieszać ze sobą mąkę, jedną szklankę cukru, sodę i proszek oraz  kakao lub karob. Rozgrzać głęboką patelnię, a następnie wsypać na nią cukier. Zmniejszyć ogień do minimum i powoli karmelizować, uważając, aby nie przypalić. Lepiej nie odchodzić od patelni, tylko cały czas mieszać cukier drewnianą łyżką. Kiedy cukier całkowicie się upłynni wrzucić kostkę tłuszczu.Następnie  dodać wybrany słód.  Wymieszać zawartość patelni, a kiedy będzie ona jednolita, wsypać przyprawy do piernika. Znowu porządnie wymieszać. Zgasić ogień. Dodać mleko wymieszane z mąką. Całość wlać do miski z mąką. Energicznie mieszać cisto, najpierw łyżką, później przy pomocy rąk. Ugniatać, podsypując mąką, tak długo,aż uzyskamy jednolite, odklejające się od rąk ciasto. Następnie władamy ja na min. 2 godziny do lodówki. Po wyciągnięciu z lodówki ciasto rozwałkowujemy na przyprószonym mąką blacie, wycinamy dowolne kształty, wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 st.C i pieczemy około 10 minut, aż pierniczki delikatnie się zarumienią.


4 komentarze:

  1. ale śliczne , a czym je stroiłaś , co to za lukier?

    OdpowiedzUsuń
  2. uzyłam kremu dekoracyjnego białego dr. oetker'a. Jest pakowany w tubkę i ma 3 zmienne końcówki wiec myślę, że super nadaje sie na pierniki i szybko zasycha. Jego wadą jest to, że niestety nie straczy go na za dużo ciastek, dla mnie jego główną zaletą bylo to, że jest wegański:) prezentuje się fajnie, wiec spoko :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja mam przepis na pierniczki wegańskie, z resztą podobny do Twojego... Był kilka dni temu.

    OdpowiedzUsuń
  4. moja 82letnia babcia może potwierdzić, że przepis jest sciagnięty od niej, a nie od Ciebie :) widocznie w poznaniu przepis ten jest bardziej popularny niż nam się wydaje :)

    OdpowiedzUsuń